Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 23 maj 2012

SOLSTORM: del 2


Igår var den andra delen vi har diskuterat Solstorm. Jag är färdig med att  läsa boken och jag kan säga att den roman som Åsa Larsson har skrivit är fantastisk och verkligen bra för att göra en film. Jag hade rätt med min första gissning vem som hade dödat Viktor men mina klasskamrater som såg filmen hade annat svar eftersom de som har gjort filmen gjorde några ändringar.

Vi gjorde en liten diskussion om dessa kvinnor som make eller sambo brukar berätta för dem vad de behöver för att göra eller säga. De kvinnor som inte kan uttrycka sig och blir fånge i sitt eget hus. Vi diskuterade om dessa från en av citatet jag valde i boken. Det kom från Sven-Erik, ’Varför är det så många vackra kvinnor som råkar ut för det där? Fastnar för fel sorts karlar och sitter som olyckliga fångar i sina hem när barnen har flugit ut’ (Sidan 165). Sven- Erik pratar om Kristina Strandgård som Olofs hustru och Sanna och Viktors mor. I boken kan man läsa hur Kristina är som hustru till Olof. Det sant att det finns många kvinnor från olika länder som har upplevt samma situation som Kristina.



Därför att jag nu har läst färdigt boken, väljer jag min favorit karaktär men jag ska inte säga nu vem HON är. Det är inte Rebecka som många tycker om eftersom hon är en av huvudpersonerna i boken och löste mysteriet om Viktors död och hur han hade dött. I min nästa blogg som tredje och sista delen av vår diskussion om Solstorm ska jag säga vad HON heter och förklara varför.



Tack så mycket. Vi hörs!






Inga kommentarer: