Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 13 maj 2012

Kan man gissa boken?


        I B kursen läser vi en bok som heter Livläkarens besök som är en roman av P.O.Emquist. jag har sökt på nätet om boken och funnit att den är en populär roman i Sverige och hittat en massa vackra kommentarer om det. Boken är en historia romanen som händer om en danske konungen och han är på något sätt sinnesjuk.
        Jag tror att det är jätte bra för mig som är en elev på B kursen att läsa några romaner men jag tror att den romanen är jätte svårt för mig för att det finns många nya ord i boken och jag får använda lexikon så mycket!
       Jag tror också att boken är mycket intressant och det visar historia händelserna i den tiden. Nu kan man förstå att allt har förändrat i jämförelse med nu. När jag läser boken blir jag mer och mer tacksam att jag inte leva på den tiden för att jag tror att det fans inte rättvisa och människor hade ingen makt och val att välja och de ville revolutionera fick de sitta i fängelse. Jag kan säga att det gör mig ledsen när jag läser boken för att jag minns vår president och ledare i mitt hemland som är starka diktatorer och jag vet inte varför jag minns det. Det beror kanske på hur jag tänker.
         Jag tror att människor inte behöver ha en person som kungen och de måste ha rätt att välja och vara fria.  Jag vet att det har något att göra med boken men det provorerar mina känslor! Jag har inte läst så mycket av boken men min intressanta karaktär är Guldberg och jag tror att han hade tillräckligt med kompetans att gick till borgen. Det är exakt en av mina citat som säger att ’’Goldberg gick till borgen för att han hade erövrat själve inte ärvt.’’
        Jag har inte läst så mycket av boken som jag sa förut men nu tycker jag om Guldberg för att jag tycker att även om han har dålig utseende men han har stark karaktär. Jag kan gissa att Guldberg är en person som tar makt över landet för att konungen är idealist även hans pappa sade till honom att vara stark och hård strax innan han död.
     Nu vill jag läsa och läsa och gå vidare att se vad ska hänt i boken för att jag gissa läkare bojar förhållanden med drottningen! Och det kan påverka historia, för att jag tror att det finns alltid en kvinna som provocera något händer och till exempel som kring eller kämpa!

Inga kommentarer: