Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

tisdag 24 april 2012

Läslogg - Comédia Infantil

1.      När du blir vuxen kommer du att förstå att man måste lära sig att glömma de löften som andra ger.

Jag lärd mig i grundskolan att löften är lika som guld. Man måste underhålla löften som lovas till andra. Men det är samma viktigaste att glömma löften som andra ger och underhålla de som han lovar.

I alla fall måste tjejer lära sig att glömma löftena som sina pojkvänner eller sina men ger.
Man brukar lova löftena för att uttrycka sig att hur mycket man älskar sin flickvän, hur duktig han är. Kvinnor njuter av drömmer som sina män ger även om de förstår verkligen drömmer är drömmer, drömmer är lika vackra såpbubblor som ska försvinna snabbt.

Efter pojkvänner blir män, några kvinnor är kloka som aldrig utmanar sina män om gamma löftena. Flesta frågar sina män om och om igen. Löftet är inte avtalet som man undertecknar med sin arbetsgivare.

Livet är lika som en löpande tåg. När vi åker till den fjärde stationen, det är inte smart att vår tanke fortfarande stoppar in i den roliga scenen som ligger på första stationen.


2.      Nelio brukade fråga:
-           Känner du var vinden smakar?
Jag visste aldrig vad jag skullsvara. Kan vinden verkligen ha någon smak?
Det menade Nelio.
-          Hemlighetsfulla kryddor, sa han plötsligt.

Nelio var ett 10 år gatubarn som levde i smuts och sövde i trasiga bilar eller pappkartonger. Han ofta hade inte noga mat för att fylla sin mage därför att han kände att vinden smakar lika några hemlighetsfulla kryddor som att någonting att äta.

Nelio var ett barn. Små barn har ibland speciella konstiga idé som vi vuxna inte kan tänka på. Jag minnas en liten historia om min brorson. I Kina brukar människor att koka ägg med te, salt och andra kryddor. Äggen blir bruna och kallas teäggen.  Vi kallar heltid hönsägg(ji dan) eller ankägg (ya dan), inte enkelt ägg (dan).

Den första gången gav jag ett teägg till min brorson som var bara 3 år och sade att det var ett teägg. Han sade, -Oj, te kan lägga ägg också.  Hönsägg är det som höna lägger och ankägg är från anka. Precis födas teägg av TE!


3.      Jag tänkte att döden för dessa fattiga, för människor som Nelio och jag själv, är det enda livet ger oss gratis.

Döden är det enda livet ger dessa fattiga gratis och kostar dessa rika ingenting. Döden är den enda jämställdheten oavsett man är rik eller fattig, gatubarn eller kung, vit eller svart. 

Det är jättetungt att tanka på döden. Jag måst tänka på döden för att den är sista stagen som jag måsta ha. Men jag undviker att klura därför att det inte är ett roligt ämne och ingen kan slippa bort från döden.

Jag önskar att jag kan vara fridfull framför döden.  Jag håller med frivillig eutanasi. Jag anser att man med cancer eller andra svårt sjukdomar har rätt att välja när de vill sluta sina liv.

1 kommentar:

Unknown sa...

Qiuping! Du skriver både intressant och underhållande :):) Det var väldigt givande att läsa dina tankar om löften. Är det verkligen så mörkt som du beskriver. Kan man inte tro på löften? Ibland i alla fall.

Sen skrattade jag väldigt mycket åt din lillebror och teägg. Hahahahahahaha :)