Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 29 april 2012

Fågelbovägen 32


Kapitel 2 sidan 60.


"Hon vågade inte berätta om deras om deras sjukliga strävan hemma efter millimeterrättvisa.Dom hade scheman på kylskåpsdörren där man såg vem som hade varit hemma med sjukt barn flest gånger."

Karin och Jens-de är ett par som illustrerar en  modern typ av familj.Deras förhållande grundades på jämställdhet.Både partners är jätte ambitiösa och självständiga. Deras vardagsliv liknar ett schema med många delar.En del av dom innehåller relationer med barn också.

Jag betraktar Karins och Jens förhållande som en rivalitet. Rivaler brukar konkurrera mellan varandra för att uppnå ett av flera grundläggande syfte-att vara värderad och få en hög uppskattning av sin omgivning. Mestadels är det angående Karin.Det är hon som har sjukdomlig och ständig önskan följer sin make.Det kan leda henne till en skräck att få kritik och en vägran att uppfatta sina fel...


"Hon hade börjat känna sig säkrare på att operera och hade ingen lust att bli ringrostig och behöva börja om från början när hon kom tillbaka.Så det blev bara ett halvår hemma med Albin."

Så där Karin sköter om sin karriär.Den engagerar henne fullständigt.På grund att sitt behov hade hon valt att stanna hemma med Albin bara 6 månader och Jens hade varit jämna länge med sin son.Den innebär att Albin hamnade i dagis när han var 1 år gammal.


Vad kände den lille pojke som var lämnad hos främmande person på en dagis?

Jag tror att i den ålder går barn barn på att behöva  sina föräldrar nära sig.Jag hade nästan samma situationen när jag skulle fortsätta arbeta efter min ledighet.Jag var tvungen lämna min tvååring son på dagis.Plötsligt, blev jag insett att jag gör något fel och förstod att min pojke kommer att känna sig onödig,försummat, för att bestämt jag mig förlänga min ledighet. Då tänkte jag inte på min karriär utan på min sons känslor och upplevelser...

Jag anklagar inte Karin, eftersom varje människa har sina prioriteringar.Karin är en ny kvinnors gestalt : moder och person som vill ha aktiv offentlig position.

Enligt det får vi dra en slutsats: på kvinnors axlar läggas fler och fler uppgifter av själva livet och vårt syfte är att hitta rätta lösningar.

Inga kommentarer: