Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 15 april 2012

Familjen – Enbo, särbo eller gift

Man kan leva på olika sätt. Det finns många namn på våra tvåsamhets och ensamhetsboenden idag. Men det viktigaste är kärlek och utan kärlek kan man inte fortsätta livet. En god relation handlar om att behandla den eller de du är relaterade till med lika värde.

Det ska vara ett förhållande där det normalt ingår sexuellt samliv. Vid bedömningen om två personer lever i ett parförhållande ska man ta hänsyn till hur paret själva betraktar sig och hur omgivningen ser på deras förhållande. Omständigheter som kan påverka bedömningen är parets gemenskap när det gäller vänner och umgängesliv.

Det är intressant att notera att makar inte egentligen behöver ha ett sexuellt samliv för att ingå äktenskap. Ibland är det svårt att veta om man verkligen är kär. Kanske är du förälskad, bara lite intresserad eller kanske mest tänd. Ena dagen kan du känna dig förälskad i en person för att nästa dag vara jätteförälskad i en annan. Många tycker att kärlek är först när man känner varandra väl och accepterar varandras dåliga sidor medan andra tror på kärlek vid första ögonkastet. Vad som är kärlek eller inte kan bara du själv avgöra. När man känner sig beredd att gå vidare in i ett förhållande kan hon bestämma vilken typ som passar. Några föredrar att gifta sig men andra blir även sambo eller särbo. Detta är nya begrepp för mig som nykommit till Sverige men samtidigt är det jätte intressant.

Jag har varit gift i nästan tre år. Jag tycker att gifta sig är ett stort beslut som man kan ta. Jag och min man känner varandra för en ganska lång tid. Vi är bra vänner tillsammans. Det känns bra att jag bor tillsammans med min bästa vän. Det är en unik erfarenhet, vi läser, tittar på film och lyssnar på musik som vi båda gillar och trivs bra med livet därför att vi har många inbördes intressen. Du kan fortsätta med äktenskapet bara när det finns något gemensamt mellan paret annars blir allt väldigt tråkig. Jag gillar alltid att vi planera något tillsammans. Vi brukar ha fester på helgen eller åka på en resa på semestern. Jag är nöjd med mitt äktenskap. Harmoni är viktigaste mellan paret och den harmonin beror inte på om det är äktenskap eller samboende.

1 kommentar:

Unknown sa...

En intressant och personligt blogg om olika familjebildningar. Du delar med dig av dina erfarenheter på ett personligt sätt.