Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 29 januari 2012

Tillägnad till min bästa vän Katerina.



Mamma ...
Du är i en annan värld
och jag är föräldralös nu ...
Min kära mamma,
hur svårt det är utan dig!

Det är tystnad runt omkring,
jorden plötsligt töm,
Jag gråter bittert, lider och vill säga...

Min mamma! Förlåt mig, kära,
för att jag inte kunde skydda dig! ...

Min kära mamma, jag letar efter dig!
Jag ser din blick här överallt!
Jag vet en sak, att så länge jag lever,
skall jag beklaga att det inte finns
en annan väg tillbaka.

Min kära mamma!
Skrek jag genom rymden,
med hopp, att i en annan värld,
skulle du kunna höra det,
mitt enkla "Hej, mamma!"

Min kära mamma, sömn drömlös sömn...
Vad synd att i den sömnen
finns ingen plats för mig!

Sov gott, min älskling, sov,
jag vet, och utan tvekan, att efter min
tid här på jorden kommer jag till dig,
vänta bara!

P.S. Jag skrev den här dikten på ryska när min bästa vän förlorade sin mor. Nu har jag översatt dikten till svenska. Jag hoppas att det låter lika fint som på ryska och alla kan förstå vad jag ville säga med denna dikt. Jag tycker att det är lämpligt speciellt när vi nu diskuterar om familjer. Jag tror att jag inte behöver beskriva varför jag har valt den här bilden... allt är så klart.
Mamma - det är barns första ord, det är ett första steg i livet, mamma - det är heligaste i världen !

Inga kommentarer: