Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

lördag 28 januari 2012

Att lyckas med den nya familjen

Den här vykort gjorde jag för min "svensk-mamma"
i hennes födelsedagen! :) 

Den endast erfarenhet har jag med familjen är när jag bodde flera år hos en fosterfamilj. Annars bodde jag i så kallade barnhem i Lettland sedan var jag 3 år gammal men ännu tidigare bodde jag i dagis. När andra barn gick hem, stannade jag och flera andra barn där.
Det är ju en stor tur om man lyckas eller olyckas med den nya familjen. Min erfarenhet med familjen som består av bonusmamma, bonuspappa och bonus syskon är nog inte den bästa men jag vet också en flicka som bodde med mig i barnhem och har varit adopterat och bor hon lycklig där fortfarande.
Den positiva sidan av nya familjen kan vara att alla lära sig mycket om varandra. Hur man kan kommunicera bättre och dela med olika situation i deras vardag. Förstör att mannen är olika med olika åsikter och vanor. Också det kan bli en ny hopp för barn i båda familjer att få och leva i en familj.
Den negativa sidan kan bli att det inte är nog med kärlek mellan bonusmamma och bonuspappa. De älskar varandra men deras gemensamma barn gör det inte. De kan inte acceptera varandra. Bråka och skrika. Det tar ju mycket tålamod från alla men inte alla har det nog därför finns där många familjer som inte kan klara sig.
En av den viktigaste är att alla kan uppfylla sina naturliga och dagliga behov som mat, kärlek, värmen etc. Nästa steg för att en så där eller en vanlig familj fungera och för att dem kan hantera deras problem, tycker jag att man måste förmåga:
1.      Acceptera och respektera varandra;
2.      Försöka att leva tillsammans i bästa sämja;
3.      Förstö att det tar tid att anpassa sig till den nya villkor och miljön;
4.      Ge en egen plats för varje familjemedlem;
5.      Acceptera och respektera varandra.
Det är inte säkert att det räcker men man måste börja med någonting och försöka i alla fall. Den positiva sida av min erfarenhet att ha inga föräldrar är att jag alltid kunde bestämma vart vill jag fira Jul. Jag kunde bli med de som jag verkligen tycker om och verkligen älskar. Och tvärtom. 

Inga kommentarer: