Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 31 augusti 2011

Drottning Kristina



I dag var det första gången som jag hörde om drottning Kristina .
Eftersom texten var mycket svårt med många nya ord var det jätte spännande .
Jag tycker att det inte är ovanlig att många flickor tycker om att klä på sig som pojkar och klippar håret ,men om en drottning som har en special liv kan man säga det är riktig ovanlig.
Hon blev en mytomspunnen på olika satt .Att lämna Sverige och familjen och stå ensam mot ett land är nånting som aldrig en drottning gjorde.
Jag tycker att på den tiden mannen bestämde allt i hemma och kvinnor hade ingen makt så det var vanlig att hon skulle inte bör som hennes mamma och andra kvinnor och på grund av mammas liv bestämde hon att inte gifta sig.
Hon blev en mytomspunnen för olika sätt . Att övergå till katolicismen var en brottsligt som hon gjorde.
I alla fall jag uppskattar henne för att hon hade en stor hjärta och bryddde inte att vara en kung eller följa nånting som vill inte att göra.

3 kommentarer:

bnar sa...

Det är sant Nassim. Hon var en ovanlig drottning hon hade tro på någonting och kämpade hård för den. Jag giller vaktist hennes personlighet:)

Nassim sa...

tack för kommentera...man kan inte tänker att en drottning lämnar familjen!!!

Nassim sa...

Jag kunde ta bort den tack bnar:)