Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

tisdag 30 augusti 2011

OM KUNG KRISTINA OCH ALFRED NOBEL

Idag diskuterade vi texter om Kung Kristina och Alfred Nobel. Jag fick veta många intressanta saker om drottning Kristina och också blev jag förvånad, eftersom hon var uppfostrad som en pojke. Jag tror att Kristinas uppfostran som en pojke spelade inte bra roll i hennes liv. Alfred Nobel var jätte duktig och bra människa och gjorde många bra och nyttiga uppfinningar för människor. Nobel instiftade fredspriset som alla känner som Nobelpriset och ges varje år till de människorna som gjorde något nyttig och viktig uppfinning för människor och freden.




2 kommentarer:

bnar sa...

JOOO det är sant. Det bra att du visste finns nån drottnig som heter Kristina :) För mig var det första gången som hörd om henne och jag tyckte var jätte bra text fick massa informatonar om henne som en oerson och hennes liv.

Unknown sa...

man får aldrig veta hur faderns val av uppfostran påverkade henne. Undrar hur hon hade varit om hon hade haft en närvarande mor och systrar. Hade hon fortfarande abdikerat och flyttat till Rom?