Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 19 februari 2012

Pappaledighet för alla?

Pappaledighet för alla? Hej, alla mina co-studenter. Jag kommer att vilja argumentera mot förslaget som säger: "Pappaledighet för alla?". Det är här i Sverige som det är tillåtet för båda föräldrarna att ha lämna när de har en ny bebis. I vissa andra länder, som Nigeria, är det bara för den kvinna som föder barnet. Jag håller med lag i Sverige delvis på grund en ny bebis kräver mycket uppmärksamhet från både par och därför måste de hjälpa varandra att ta hand om barnet. Som vi alla vet, mamma spelar en mycket hög viktig roll i rätt uppfostran av barnet. Hon bär den gravida, hon passerar genom förlossningssmärta, ger hon födelse till barnet och hon ammar barnet. Det är bra jobb jämfört med vad fadern hjälper henne att göra. Alltså i min mening är det inte riktigt att föräldrarna delar på ledigheten lika. Fadern ska kunna föra över några dagar till modern om inte alla. Jag tror att detta kommer att göra kvinnan att känna sig avslappnad och kompensera för henne ansträngning. Jag tror att ni alla håller med mig om att mödrar bör ta mer föräldraledighet än pappor. Även om både dem hjälp med att ta hand om barnet är moderns arbete större.

Inga kommentarer: