Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

måndag 6 februari 2012

Familj.

Familjen är den grundläggande social enheten.


Det finns olika strukturer av en familj baserat på den relation delas mellan  den föräldrar och barnen .

  • Patrifocal , där familjen består av en far och hans barn.


  • Matrifocal, där familjen består  av en mor och hennes barn.

  • Biologisk härstamning familj är ett som består av modern, barnet och andra människor, främst tillhör familjen av modern.


  • Den äkteskapliga familjen består av en eller flera mödrar och deras barn, med andra männískor och en eller flera makar. 

Det finns olika delar av familjen för att familj kan ha olika former i olika kulturer. i några kulturer det fins bara två vuxna i familjen pch i några finns det mer än två vuxna i familjen ( månggifte *polygamy* )

    Barn som delar en förälder kallas för ''halv-bröder'' eller '' halv-syster'' och barn som inte delar föräldrar, men deras föräldrar är gifta , de är kallas för ''steg-bröder'' eller'' steg-systar''
      Likaså, om en person är gift med föräldrar till ett barn, men är inte föräldrar till barnet själv, de kallas ''styvpappa'' eller '' styvmor''.

        För mig familj familj betyder inte mamma och pappa och mina syskon utan familjen betyder nån som finns alltid där för mig när jag behöver han/hon . Nån som delar mina hemligheter och behåler de trygga , nån som dela min glädje, min sorg , min lycka är min familj .









            Inga kommentarer: