Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 11 mars 2012

Enbo, sambo, särbo eller gift


I dagens samhälle kan man bo på många olika sätt. Några vill bo ensamma, andra vill bo tillsammans, gifta eller sambo. Men fler och fler vill inte ha barn, och de som vill ha en familj vill inte gifta sig: "beslutet att ingå äktenskap verkar för dagens unga par ett större steg än att skaffa barn!" säger Christina Sedwall i artikeln "Giftermål ett större steg än barn."
Det är vanligare idag att vara sambo och med barn, än att vara gift och med barn. "Fenomenet har kommit för att stanna", säger myndigheterna. Tillsammans med detta fonomen, har statistiken om ombildade (eller styrfamilj) och ensamstående familjer ökat. Myndiheterna säger att idag finns mer barn som kommer från dessa grupper av familjer än från vanliga kärnfamiljen.
För mig är det helt sjukt att många par kan tycka på detta sätt, och jag är ledsen över att äktenskaps betydelsen och värdet har förändrats och minskat. Bara för några årtionde sedan hade vi äktenskap som ett mål till alla, att gifta sig och skaffa barn. Jag själv är gift med ett barn och en till på väg. Jag älskar min familj och jag är mycket glad att min fru och jag har gift oss före vi blev tillsammas (leva ihop). Jag är medlem i Jesu Kristi Kyrkan av Sista Dagars Heliga och vi tror att man måste gifta sig innan man påbörjar en relation som man och kvinna.
Ledare i första presidentskapet i min kyrkan säger: ” Vi förkunnar att Gud har befallt att den heliga fortplantningsförmågan endast skall användas mellan man och kvinna, lagligt vigda som man och hustru. Familjen är instiftad av Gud. Äktenskap mellan man och kvinna är en nödvändig del av hans eviga plan. Barn har rätt att födas inom äktenskapets ram, och att fostras av en far och en mor som ärar sina äktenskapslöften med fullständig trohet.”

Jag vet att det finns en Gud och att Han har ett plan för oss alla. Dessutom tycker jag att det är bättre att vara gift än sambo för att man blir lagligt vigda. Skillmässa och många olika problem kan komma mot dig, men tillsammans kan man som gifta, övervinna alla utmaningar, bli starkare och klokare, och bli ”En” som ett par.

Inga kommentarer: