Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 3 april 2011

Citat 6: kapitel 28, sidan 110



En dikt med ett löfte.


Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.


Och hon gråter, hon måste hålla ut, hon måste vara stark, mamma är svag, och hon måste vara starkare. Måste hålla ryggen rak, måste andas lugnt, måste fortsätta framåt.


Måste.




Jenna är bara 13 gammal år och hon är mycket duktigt. Hon måste hålla ut för sitt liv och samtid måste ta hand om sin mamma. Även om hon är trött måste hon försöka att klara sig själv och vara stark för sig själv och mamma.



Citat 7: kapitel 42, sidan 165



Jag och Jenna ska göra egna julkort nästa år, fortsätter mamma och låter äntligen lite tydligare på rösten. Jag vill att vi ska göra egna julkort, med en bild av oss. Kan du inte ta ett kort på mig och Jenna vid granen, mamma? Det är en sån fin gran. Det kommer att bli ett så fint julkort.




Jag tror att mamma vet att hon inte klarar sig länge, hon känner på sig men det vill hon inte visa. Hon brukar ta kort för att det är bra och viktigt att minnas och bevara. Så mamma vill ta kort med Jenna som är hennes dotter som hon älskar mycket.




Citat 8: kapitel 52, sidan 190



Ja. På sjukhuset. Jag gav blommor. Jag…jag tyckte att hon skulle ha det. Efter att vi hade pratat och sådär…ja, och det där med att hon var så schysst. Jag tyckte att hon skulle ha det.



TÄNKER PÅ DIG. PUSS OCH KRAM U.


U. Det var Ullis.


Jenna blir rörd.




Jag tror att Jenna inte viste att blommorna var från Ullis en klasskamrat som hon har hatat mest skulle hälsa på hennes mamma på sjukhuset och ge blommor till Jennas mamma. Susanna är hennes bästis men hon gör inte så. Ullis är snäll innerst inne så det är därför att Jenna blir rörd på Ullis.




Citat 9: kapitel 62, sidan 221



Hon trodde inte att hon skulle orka fortsätta. Det tror hon fortfarande inte. Men hon måste.


Det är tomt i taket nu.


De finns där, även om de inte syns.


Jag finns där, även om jag inte syns.




Även om mamma har dött men Jenna tror att mamma ska vara överallt med Jenna även om hon inte syns, som mamma har sagt att ”Saker och ting kan finnas utan att riktigt synas.” Man måste vara stark och tror på sig själv, det är viktigt, tycker jag.



1 kommentar:

Unknown sa...

ja det är ett bra tips till alla människor, att vara stark och tro på sig själv. Men ibland är det svårt, och man kanske måste be om hjälp.