Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 7 juni 2012

Solstorm Diskussion: Första del


Den 15 Maj 2012, diskuterade vi den första del av boken Solstorm. Det är en spänningsroman som var skrivit av Åsa Larsson. Rebecka, huvud person av den roman är en advokat. Hon kommer tillbaka till hennes hemstad Kiruna, när hennes barndomsvän Sanna kallas henne och sager att hennes bror Viktor Strandgård var mördad.

Vi var tre elever som diskuterade om den bocken. Jag började diskussionen eftersom jag har plockat min första citat precis från första sidan. Den citat sager om hur Rebecka kände att någonting ska hända, likadana ett omen. Det tänkte jag verkligen en bra öppning. Min andra citat handlade om Anna Granlund, som var en obduktionsteknikern i den roman. Alla hade plockat citat som handlade om andra huvud personer också, nämligen Sanna, Thomas, etc. Alla tyckte att det var en bra roman, men det var lite jobbig att minnas alla personer i den roman. Vi alla hade skrivit namnen av karaktärerna i ett papper för framtida referens.

Jag kunde också vet hur andra elever tänker om den roman. En av min kompis var inte särskilt bekväm med ämnet nämligen mordet. Detta var min första sådan diskussion och det gick bra.

Inga kommentarer: